Klachtenprocedure-Wkkgz

Zoals aangegeven ben ik lid van de beroepsvereniging VBAG en de koepelorganisatie RBCZ. Hierdoor val ik automatisch onder de klachtenprocedure van de vereniging. Deze voldoet aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg, afgekort de Wkkgz. Als je een klacht hebt over de behandeling, dan kun je dit altijd aan mij kenbaar maken. Mochten we er samen niet uitkomen, dan kun je kosteloos een onafhankelijke klachtenfunctionaris inschakelen. Deze ondersteunt je onder andere bij het formuleren van jouw klacht of onvrede en kan eventueel optreden als bemiddelaar. De onafhankelijke klachtenfunctionaris van VBAG is werkzaam bij Qausir. Quasir is het expertisecentrum voor klachtenmanagement in de zorg- en welzijnssector. Mochten we er samen niet uitkomen dan kun je contact opnemen met de onafhankelijke klachtenfunctionaris van Quasir via email (bemiddeling@quasir.nl t.a.v. coördinator klachtenbemiddeling) of per telefoon: 06-48445538.

De Geschillencommissie: bindende uitspraak

Als de inzet van de klachtenfunctionaris of de wijze waarop jouw klacht is afgehandeld voor jou onbevredigend is, dan kun je je wenden tot de geschillencommissie. Deze geschillencommissie is onafhankelijk van alle partijen en gespecialiseerd in de integratieve zorg. Een uitspraak van de geschillencommissie over jouw klacht (geschil) is bindend, zowel voor jou als de therapeut.

Een geschil indienen bij de geschillencommissie kost € 50,-. De geschillencommissie doet binnen zes maanden uitspraak over jouw klacht. Op zorggeschil.nl vind je meer informatie over hoe je een geschil kunt indienen. De klachtenfunctionaris kan je hierbij helpen.

Tuchtrecht Complementaire zorg (TCZ)

Is er sprake van een tuchtwaardige klacht dan kan de klachtenfunctionaris je adviseren om je klacht te deponeren bij het Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ). Uiteraard kun je ook altijd contact opnemen met het secretariaat van VBAG via email secretariaat@vbag.nl of per telefoon 040-2838988 (werkdagen van 0.900 – 12.00 uur).